365-dňový sprievodca cvičením!

S prichádzajúcim novým rokom sú tu opäť ďalšie predsavzatia. Sľúbili ste si, že od nového roka budete pravidelne cvičiť a venovať sa zdokonaľovaniu vašej fyzickej schránky? Ak je tak, potom vám ponúkame tipy ako nezostať len pri sľuboch!

Zmena životného štýlu…

Najlepší druh cvičenia je ten, ktorý ide ruka v ruke so zmenou životného štýlu. Pamätajte si, že vaše predsavzatie cvičiť si nedávate len na dobu najbližších pár týždňov či mesiacov, ale na celý rok! Preto je potrebné vytvoriť si systém, ktorého sa budete môcť pridržiavať po celú dobu, a ktorý vás bude zasa motivovať k jeho dodržiavaniu.

Určite si konkrétne ciele!

Ak budete presne vedieť, čo chcete dosiahnuť, bude to pre vás počas roka oveľa jednoduchšie. Vždy je efektívnejšie naplánovať si viacero malých a presných krokov a ísť na vec pomaly, ako si dať nejasný cieľ, ktorý nemožno splniť. Konkrétne ciele vám nielen že pomôžu so sústredením, ale aj motiváciou. Je potrebné vyberať si ciele, ktoré sú dôležité pre vás, ako napríklad zmestiť sa do minuloročných riflí či udržať krok s deťmi počas rodinného basketbalového zápasu. Využívajte tieto ciele ako súčasť vášho záväzku k dosiahnutiu zdravšieho životného štýlu, no majte na mysli každý jeden z nich keď budete plánovať ďalšie cvičenie.

Urobte si rozvrh!

Väčšina ľudí má najväčší problém s napasovaním cvičenia do ich každodenného rozvrhu. Vymedzenie konkrétnych dní a hodín určených na cvičenie vám pomôže pri dosiahnutí jeho pravidelnosti. Najmä zo začiatku je dôležité prísne dodržiavanie rozvrhu, čím si pomôžete vypestovať určitý zvyk. Nie nadarmo sa hovorí, že zvyk je železná košeľa! Rovnako však netreba zabúdať na zábavu – ak totiž z cvičenia urobíte hobby, dodržiavanie rozvrhu bude ten najmenší problém!

Vizualizujte si svoje nové JA!

Najväčšou motiváciou k cvičeniu je zvyčajne túžba schudnúť a vypracovať si svoje telo. Veľmi nápomocné môžu preto byť aj predstavy toho, ako budete vyzerať po pravidelnom cvičení. Súčasťou plánovania tréningov je aj zvažovanie toho, ako chcete vytvarovať svoje telo. Keďže existujú rôzne cvičenia na formovanie rôznych častí tela, je potrebné svojim predstavám prispôsobiť aj tréningy. Ak potrebujete zapracovať na posilnení nôh, potom je pre vás ideálny beh, ak chcete zaťažiť rovnomerne všetky svaly na tele, potom je ideálne plávanie. Je to na vás!

Kombinujte!

Začleňte do svojho rozvrhu rozličné typy cvičení. Urobte si plán na týždeň a nezabudnite si navrhnúť aj prípadné alternatívy – ak napríklad počasie nebude vyhovujúce na beh alebo budete mať chuť na niečo „živšie“ ako je jóga, nevypadnete tak z rytmu. Dôležité je tiež vyhýbať sa rovnakým typom cvičenia za sebou – rozdeľte si silové cvičenia tak, aby ste nerobili dva dni po sebe to isté. Svalstvo si tiež potrebuje oddýchnuť. Okrem toho, čím pestrejší si rozvrh spravíte, tým zábavnejšie cvičenie bude a budete môcť aspoň zistiť, ktoré z cvičení vám najviac sedí.

Nájdite si spolubojovníka!

Pre mnohých športu chtivých je výhodou, ak majú pri cvičení spoločníka. Ten im pomáha nielen pri zvyšovaní motivácie, ale aj zodpovednosti v prístupe k cvičeniu. Rovnako tak môže spoločník urobiť cvičenie zábavnejším. Ideálne je preto, ak si na spoločné tréningy nájdete niekoho s podobnými záujmami. Nikto netvrdí, že musíte spolu tráviť všetok voľný čas – stačí ak si napríklad vyčleníte určité aktivity, ktoré sa lepšie robia vo dvojici.

Vybavenie a príprava

Uistite sa, že pred začatím akéhokoľvek športu ste naň pripravení aj čo sa výbavy týka. Zaobstarajte si vhodnú obuv, odev, prípadne aj potrebnú výstroj. Nespoliehajte sa na poslednú chvíľu – vypredané zásoby v obľúbenom obchode vám môžu veľmi rýchlo skaziť váš plán. Rovnako netreba zabúdať na fyzickú prípravu pred každým cvičením. Strečing sa mylne považuje za finálne naťahovanie svalov po cvičení, ešte dôležitejší je však strečing pred jeho začatím! Rovnako sledujte aj svoje stravovacie návyky a nezabúdajte piť veľa vody!

Trpezlivosť ruže prináša

Ešte dôležitejšie než samotné cvičenie je trpezlivosť. Zbytočne budete očakávať zmeny zo dňa na deň. Chudnutie a formovanie postavy je dlhodobý proces, a preto treba na výsledky trpezlivo čakať. Prvých pár týždňov práce sú najťažšie pretože si telo na cvičenie len zvyká. Najzdravšie chudnutie je však to, ktoré prebieha postupne. Preto sa nikam neponáhľajte a užívajte si cvičenie a pohyb. Kilá pôjdu dole postupne, nemusíte sa báť!

Aj malá aktivita je aktivita!

Nezáleží na tom aké intenzívne či dlhé je cvičenie, dôležité je, že ste v daný deň niečo pre svoje telo urobili. Ak sa necítite práve na behanie či plávanie, radšej zvoľte inú formu aktivity. Zoberte napríklad svojho psa na dlhú prechádzku – psíka príjemne unavíte a vy sa trocha rozhýbete a aspoň nevypadnete zo zabehnutého rytmu. Nezabúdajte – po prerušení tréningu je oveľa ťažšie znova začať! Preto ak sa vám darí dodržiavať plán cvičení aj stravovania – pogratulujte si. Čas od času je dobré urobiť si radosť aj inak – menším darčekom: kúpte si nové tenisky alebo podložku na jógu – čokoľvek čo vám pripomenie príjemne strávený čas a čo vás povzbudí vo vytrvalom boji!

Fotografia: © BigStockPhoto.com

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *