Slackline: Pre inteligentné opice

Všetko geniálne je jednoduché! Aj lozenie po lane. Slackline je doslova nemilosrdný šport pretože v momente, keď vám ubehnú myšlienky alebo uvoľníte sval, ktorý mal byť napnutý, padáte dolu. Patrí tak k hŕstke športov, pri ktorých sa nedá podvádzať.

Aká som ja opica?!

Slackline alebo skrátene aj slack je ploché lano, široké 5 cm, 2,5 cm alebo 2 centimetre, ktoré upevníte medzi dva pevné body (stromy napríklad). Slack sa nedoťahuje úplne na pevno, aby bol pružnejší. Slackliner, v preklade lanolozič, balancuje, chodí, prípadne aj skáče po lane. Na skákanie je určené „skákacie lano“ – jibline, ktoré je špeciálne uspôsobené a zhotovené z plastického a pružného materiálu, takže na ňom môžete pokojne skákať ako gibon. Začína sa balancovaním na jednom mieste, neskôr chôdzou, sedením na lane… No a kúsky profesionálnych slacklinerov sú doslova akrobatickým umením.

Keď sa horolezci nudili

Začiatky slacklinu nájdeme u horolezcov. V Yosemitskom národnom parku si vypĺňali čas kedy nelozili po skalách tým, že lozili po lane alebo reťaziach na parkovisku. Nuž chlapci to majú v krvi. Asi netušili, že sa z tejto zábavky stane celosvetový boom a nebudem preháňať keď poviem, že módny hit v oblasti extrémnych športov a alternatívneho životného štýlu.

Lano aké si len vyberiete

Existujú rôzne druhy „lájn“ – jibline, highline, longline, waterline alebo akékoľvek – line si vymyslíte (napr. čokolajn – lozenie po lane za súčasného jedenia čokolády alebo newspaperline – lozenie a paralelné čítanie novín).

Highline je lano natiahnuté vo veľkej výške. Je to aktivita nezlučiteľná so životom, preto sa používa aj istenie kde máte opásaný driek, z ktorého vedie lano prichytené na slacku.

Longline je lano, ktoré je dlhšie ako býva zvykom, niektoré laná sú dlhé až 150 metrov. Po longline sa chodí o poznanie ťažšie, pod kontrolou nôh musíte udržať oveľa väčšiu masu lana. Priekopníci dlhého lana boli Dean Potter, Shawn Snyder a Braden Mayfield, ktorí vraj lozili lano o dĺžke 60 – 90 metrov. V 2005 ich tromfol Heinz Zak, ktorý si nainštaloval 100 metrové lano. V 2007 ich všetkých preliezol Cooksey so 123 metrami, nasledovalo 135 m a posledná a najdlhšia doteraz prebalancovaná vzdialenosť činí 154 metrov.

A nakoniec waterline, lano natiahnuté cez vodnú plochu, ktoré má jednu veľkú výhodu, keď padnete, padnete do „mokrého“.

Jednoducho ho len priviažem o strom?

Nie! Slackline sa skladá z dvoch častí. Každá časť lana má na konci slučku, cez ktorú prevlečiete zbytok lana. Tieto dve časti spojíte priemyslovým napinákom, kladkou alebo navijakom. Systém je pomerne jednoduchý a pochopiteľný aj pre netechnické typy, takže ho bez problému natiahnete do piatich minút kdekoľvek, kde sú dva stromy alebo iné pevné body.

Ako začať?

Oveľa väčšiu stabilitu budete mať ak sa budete pozerať pred seba na jeden bod. Začiatočníci majú tendenciu pozerať sa pod nohy, čo je veľká chyba. Takto vás vyhodí z rovnováhy aj najmenšie zachvenie sa.

  1. Najprv sa naučte rovnovážny postoj: nohy zľahka pokrčte, nechajte ich pružné (lepšie tak zvládnete záchvevy lana), ruky udržiavajte nad hlavou (na udržanie rovnováhy je to oveľa účinnejšie), centrum tela – trup držte mierne vzadu, až v záklone (v predklone máte tendenciu padať dopredu a robiť chvatné a nestabilné pohyby), pohľad fixujte na bod pred sebou.
  2. Rovnováhu udržiavajte hlavne rukami a prácou bokov, s hlavou a trupom sa snažte vôbec nehýbať.
  3. Ak sa vám slack rozkýva okamžite choďte do mierneho podrepu na jednej nohe. Znížite tak ťažisko a dostanete lano pod kontrolu.
  4. Možno tomu nebudete veriť, ale slackline je záležitosť sily, čo nakoniec sami veľmi rýchlo zistíte. Ako náhle uvoľníte časť tela padáte z lana dolu. Snažte sa na slacku udržať čo najdlhšie.
  5. Sústreďte sa na pohyby, ktoré vykonávate. Vážte každý ďalší krok.
  6. Od začiatku trénujte komplexne – nástupy náskokom, zo sedu, chôdzu dopredu a dozadu, otočky, sedy, ľahy atď. Je to preto, aby ste sa rozvíjali rovnomerne a hlavne rýchlejšie! Slackline zaťažuje celé telo naraz, jeden trik vám veľakrát pomôže zvládnuť úplne iný, preto sa nezameriavajte iba na nacvičovanie jedného osamoteného pohybu.
  7. Je dobré keď trénujete aj s ostatnými, získate tak oveľa viac skúseností, môžete si zlepšiť techniku a naučiť sa vskutku opičie kúsky.

Slack je ďalší spôsob ako vycestovať za hranice svojho ja, takže skontrolujte dátum expirácie pasu a hop na lano!

Fotografia: © bigstockphoto

Ohodnotiť článok
[Spolu: 2 Priemer: 5]
Užitočné značky:, ,

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Tento web používa súbory cookie na poskytovanie služieb, prispôsobenie reklám a analýzu prenosov. Informácie o tom, ako používate tento web, sa zdieľajú s Googlom. Používaním tohto webu vyjadrujete svoj súhlas s používaním súborov cookie. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close