Využime dáta zo športu na motiváciu a zvýšenie výkonu

Cyklista v horskom teréne

Nie je dobré športovať len kvôli číslam. Dosiahnuté dáta (čísla, hodnoty, časy, vzdialenosti) sú nepochybne dôležitým materiálom a kľúčom k úspešnému progresu. Treba si však dávať pozor, aby nás nezahltilo ,,dátové športovanieˮ a nepriviedlo nás k možnosti, že sa nám šport a celkovo pohyb úplne znechutí.

 Výnimka potvrdzuje pravidlo

Slovenský reprezentant v cestnej paracyklistike Jozef Metelka vo viacerých rozhovoroch prezradil, že kľúčom k úspechu sú dáta – čísla. Dlhé hodiny tvrdo trénuje na bicykli či už vonku, alebo vnútri na trenažéri, pričom pozorne sleduje čísla a kontroluje si rôzne hodnoty. Neustále sa snaží zvyšovať výkon a tým vylepšovať dosiahnuté dáta. Vyzerá to jednoducho. Takýto štýl trénovania je však náročný na psychiku a vyžaduje u športovca dostatočne pevnú vôľu. V tomto prípade ale ide, samozrejme, o profesionálneho športovca.

Čo chcem športom dosiahnuť?

Pre začiatočníkov, sledujúcich si len základné údaje, je prvoradé stanoviť si prioritu. Znamená to, čo chceme športovaním dosiahnuť. Ak túžime po skvelej kondičke, zbytočne budeme v posilňovni dvíhať ťažké váhy. Ak chceme nabrať svalovú hmotu a vyzerať viac ,,nabúchaneˮ, ťažké odbehané alebo odbicyklované kilometre nám nepomôžu. Jedno s druhým súvisí, ale treba to rozlišovať. Kondička sa predsa len dá naberať aj v posilňovni, a to cvičením s ľahšími závažiami a po viac opakovaní.

Asi najbežnejší a najdostupnejší šport, ktorý sa dá vykonávať jednoducho všade a takmer hocikedy – podľa toho, ako je kto odolný a odhodlaný – je beh. Tiež aj bicyklovanie, alebo aj jednoduchá viachodinová prechádzka, taká ,,prechádzkotúraˮ. K zlepšeniu výkonu a taktiež k motivácii do progresu aj v týchto aktivitách nám pomôžu dáta. Nemusíme si hneď kupovať drahé športové pomôcky, ako napríklad hodinky, ktoré najnovšie slúžia už aj ako tlakomer. Aj do smartfónov  je možné stiahnuť veľmi užitočné funkcie, ktoré súvisia s behom a pohybom.

Užitočné pomôcky a servery na nete

V prvom rade musíme vedieť, akú sme prešli vzdialenosť. O zaznamenanie tejto hodnoty sa postará buď krokomer, aplikácia v smartfóne, alebo GPS (aj v mobile). Ak nepreferujete žiadnu takúto pomôcku, na zaznamenanie základných údajov nám postačí stránka cykloserver.cz. Takýchto serverov je, samozrejme, viac. Ďalším dobrým je napríklad bikemap.net, ale zameriame sa na prvý spomenutý. Server cykloserver.cz je nenáročný na ovládanie, zrozumiteľný s aktualizovanými mapami s viacerými vrstvami, napr. cyklomapa, turistická, zimná. Obsahuje viaceré funkcie s možnosťou ukladania vlastných trás a výletov. V ponuke je aj užitočný EXPORT GPX, teda možnosť naklikať si trasu a exportovať ju do pripojeného GPS. Na mape nájdeme bohaté značenie, turistické a cyklistické trasy. Po naklikaní prejdenej trasy nám vyhodí celkové kilometre, prevýšenie – nastúpané metre (aj v protismere) a tiež výškový profil.

To sú najzákladnejšie a dôležité údaje, ktoré treba sledovať. Chýba už len čas. Ten si zmeriame osobitne, alebo ak máme spomínané hodinky alebo GPS, tie sa o to postarajú. Čas je vďačným motivátorom, ktorý nás buď poteší, alebo frustruje. Skúsme behať čo najdlhšie – čím väčší čas, tým väčší úspech. Alebo si merajme čas na určitom úseku. Čím menší čas, tým lepší výkon.

Asfalt vs. terén

Ľudia sa zvyknú motivovať najmä prejdenou vzdialenosťou. Ak sme zabehli v teréne desať kilometrov, no známy sa pochváli, že dal na vodnom diele o tri viac, nezabúdajme na prevýšenie! Zatiaľ, čo on bežal takmer nonstop po rovine, my sme nastúpali napr. 350 metrov. Je veľký rozdiel behať po rovine a v prírode, stále hore-dolu. Taktiež behať po asfalte a v teréne. Beh výhradne po asfalte dáva oveľa viac zabrať všetkým kĺbom a šľachám na nohách. V teréne je to síce mäkšie, ale kvôli mnohým nerovnostiam, s väčším rizikom zranenia. O rozdiele asfalt – terén to rovnako platí aj pri bicyklovaní, aj keď je pravdepodobné, že športovec na asfalte sa pohybuje rýchlejšie, ako v teréne. Ohľadom zranenia pri bicyklovaní je to otázne. V teréne je riziko pádu v náročných úsekoch a tiež možnosť stretu s lesnou zverou (naháňal ma medveď a chcel ma zožrať J). Na ceste sa zas pohybuje mnoho zbraní na kolesách, ktoré ovládajú nie vždy tolerantní šoféri.

Ďalšími, nie už úplne základnými údajmi, sú priemerná, maximálna a aktuálna rýchlosť a hodnota spálených kalórií. Sú síce skôr doplnkové, ale taktiež dokážu veľmi jasne vypovedať o našom výkone.

Na koniec už len pár skutočností. Nezabúdajme na krásne výroky: Neexistuje len vnútorná krása. V zdravom tele zdravý duch. Želáme Vám pevné odhodlanie a dobrú motiváciu. Nezabudnite tiež na pravidelnosť športovania. Nielen za gýčového počasia, ale aj statočne v zime alebo počas mrholenia. Tak šup vonku, potom stiahnuť dáta, porovnať a vyhodnotiť. Chýba Vám motivácia? Ostatní makajú tiež!

Fotografia: © BigStockPhoto.com

Ohodnotiť článok
[Spolu: 2 Priemer: 5]
Užitočné značky:, , , ,

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Tento web používa súbory cookie na poskytovanie služieb, prispôsobenie reklám a analýzu prenosov. Informácie o tom, ako používate tento web, sa zdieľajú s Googlom. Používaním tohto webu vyjadrujete svoj súhlas s používaním súborov cookie. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close