Podvýživa detí I.

Dávam mu všetko čo potrebuje? Nechutia mu žiadne zdravé potraviny, mám ho nútiť do jedla? Dostane do seba dostatok potrebných látok? Nie je to také zložité, hlavne žiaden stres.

Čo to vôbec znamená racionálna strava

V každej knihe totiž tvrdia niečo iné. Čo si pod tým predstaviť? Mala by byť dostatočne pestrá a rozmanitá, obsahujúca optimálny pomer všetkých potrebných minerálov a vitamínov, ktorý je potrebný pre zdravý vývoj vášho dieťaťa. Spomenúc len vápnik, železo, vlákninu, ktoré sú obsiahnuté v ovocí, zelenine, mlieku, strukovinách. Častá je otázka vegetariánstva – pre zdravý telesný a duševný vývoj od jedného roku veku, nie je nutné zaradiť do jedálnička mäso. Treba však byt veľmi obozretný a plne ho nahradiť inými výživnými potravinami. Všetko je dobré konzultovať s odborníkom.

Čo, kedy a koľko?

Energetická hodnota stravy nie je aj indikátorom jej kvality. Pre každú vekovú skupinu sú energetické nároky iné. Najdôležitejšie je, aby hladko prebiehala látková výmena. Energetická hodnota však nie je to, čo je na strave najdôležitejšie. Zásadná je pestrosť a podiel minerálov a výživných látok. Nie každé jedlo, ktoré je energeticky bohaté je aj využiteľné. Takisto nezáleží na množstve. Keď dáte dieťaťu kopec jedla, ktoré nemá potrebné živiny, skôr mu tým uškodíte ako pomôžete. Dôležitá je takisto pravidelnosť a podmienky v akých sa dieťa stravuje.

Nenúťte ho do jedla

Mohlo by to spôsobiť až nechutenstvo a odpor k jedlu. Jedlo by malo brať ako prirodzenú vec. Keď je hladné naje sa, keď nie je, nikto ho nebude nútiť. Radšej skúste taktiku, „nechceš? nechaj tak!“, odneste to čo nezjedlo a nechajte ho nech si počká na ďalšiu porciu. Od hladu určite nezomrie. Naučte ho hlavne, že si má pred jedlom umyť ruky, ovocie a zeleninu, že nemá brať jedlo druhému z taniera.

Vyberavé dieťa

Vyberavé deti jedia málo čo do množstva, zato ochutnajú veľa druhov potravín. Rodičia sa snažia podsunúť dieťaťu tú správnu potravinu. Týmto podsúvaním však nedocielite, aby dieťa viac jedlo. Skôr bude ešte prieberčivejšie a je možné, že bude jesť dokonca menej. Dieťa takto síce objaví nové chute, dávajte si však pozor, aby neskončilo na pozorovaní v nemocnici, čias nejedná o poruchu vstrebávania alebo trávenia.

V rodinách, kde sa venuje nadmerná pozornosť jedlu, je riziko, že dieťa začne jedlom manipulovať rodičov. Je to výborný nástroj ako ich začať ovládať. Buď sa z dieťaťa stane pôžitkár, ktorý bude jedlom riešiť aj najmenší stres, alebo sa u neho vyvinie nechuť k jedlu, bude odmietať jesť a bude sa v jedle premŕvať. Rodičia začnú robiť ústupky, aby len zjedlo aspoň niečo. Je to prvý krok k tomu ako pristúpiť na hru vášho malého manipulátora. Samostatnou kapitolou je mixované jedlo. Keď dieťaťu nedáte možnosť naučiť sa jesť pevnú stravu, bude ju odmietať aj potom, čo dovŕši jeden rok. Takže mixujte s mierou.

Ako zvýšiť drobcovi chuť do jedla?

Zaručene tu funguje model. Keď niekto, koho dieťa obdivuje alebo väčšina detí a dospelých jedia so zdravým apetítom, určite ich skôr či neskôr začne napodobňovať. Dieťa je ako špongia, nasaje všetko čo vidí. Takže mu dovoľte jesť v spoločnosti papkáčikov, s veľkou pravdepodobnosťou sa od nich niečo naučí. Viac o tom ako vaše malé naučiť zdravo a správne jesť nájdete v článku Správna výživa detí II.

Fotografia: © bigstockphoto

Ohodnotiť článok
[Spolu: 1 Priemer: 5]
Užitočné značky:, , , ,

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Tento web používa súbory cookie na poskytovanie služieb, prispôsobenie reklám a analýzu prenosov. Informácie o tom, ako používate tento web, sa zdieľajú s Googlom. Používaním tohto webu vyjadrujete svoj súhlas s používaním súborov cookie. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close